Konference 2024: Sněhové vločky 

6. dubna 2024 Klášter Hejnice

"Každá sněhová vločka, když se na ní podíváme, je jedinečná. Je svoje, je křehká. Každá z nich je originál…" 

Tématem letošní konference byly Sněhové vločky/Snowflakes. Ale nejen ty studené, co nám padají na nos. Jako sněhové vločky se totiž označují také děti generace Z. Dnešní mladí lidé jsou prý křehcí, málo odolní. Tématem pro školy se často stává well-being (psychická pohoda) dětí a druhým dechem se skloňuje potřeba resilience (odolnosti). 

Jak vnímat a reagovat na vysokou citlivost dětí a jak posilovat jejich odolnost - to jsou zásadní otázky, s nimiž se v současnosti potýkají učitelky a učitelé ve školách. MAP Frýdlantsko IV uspořádalo v Hejnicích tradiční konferenci, na kterou přivezli odpovědi ti nejpovolanější: Psycholog Ondřej Fafejta z Institutu pro vysokou citlivost připravil prožitkový workshop, při němž se odehrávaly rozhovory přinášející emoce a pochopení. Konference se celkem zúčastnilo 61 účastníků z Frýdlantska.

"Líbilo se mi sdílení postojů a pocitů, které bylo součástí workshopu pana Fafejty. Učitelé tak měli možnost se vcítit do role dětí/žáků s vysokou citlivostí a také si uvědomit dopady boomerovského přístupu. Ještě lepší byla atmosféra akce a milá setkání se známými a přáteli," svěřila své dojmy sociální pedagožka z frýdlantské ZŠ Jitka Bláha.

Lektoři Projektu Odyssea Ivana Šircová a Martin Čapek přivedli účastníky do situací, kdy vědomě vystupovali ze své komfortní zóny a vstřebávali z toho inspiraci do svých vyučovacích hodin.

"Paní Šircová splnila veškeré moje očekávání, mluví z ní spousta zkušeností. Hltala jsem každé její slovo. Nechyběla spousta praktických rad, cvičení a "her" do práce s citlivými dětmi a kolektivem třídy obecně. Takového pedagoga bych si přála pro své vlastní děti," podělila se o své nadšení další z účastnic.

Naopak do komfortní zóny se zase dostali ti, kteří navštívili workshop s exkluzivně připravenými pomůckami ve tvaru sněžných vloček, což se vázalo k názvu konference.

"Označení sněhové vločky se používá pro vysoce citlivé kvůli jejich křehkosti, o které jsme se dozvěděli trochu víc než jen z článků na internetu," dodává Lucie Winklerová, vedoucí projektu MAP Frýdlantsko.

Součástí akce byla také výstava SOS předmětů, které mohou pomoci ulevit při přetížení smyslovými podněty. Různé masážní míčky, obyčejné kamínky nebo kvalitní špunty do uší, hebká deka či sluchátka se zvuky přírody a další drobnosti, každý si mohl vše osahat a zamyslet se, jestli by něco z toho mohl mít ve třídě a využít to pro zklidnění a soustředění svých žáků.

Atmosféru konference si můžete vychutnat díky fotografiím Marka Strnada:

Letošní program a dílny

Ondřej Fafejta: Vysoká citlivost nebo přecitlivělost?

Andrea Břehovská a Pavel Saal: Vločka – křehké umění

Ivana Šircová a Martin Čapek: Posilování psychické odolnosti žáků

Popis dílen a medailonky lektorů

Vysoká citlivost nebo přecitlivělost?

Ondřej Fafejta

Na workshopu si povíme o rozdílu mezi vysokou citlivostí jako povahovou vlastností a přecitlivělostí jako poruchou. Zaměříme se na typický rys vysoké citlivosti – empatii. 

Zkusíme se vcítit do generace "sněhových vloček" i generace "boomerů" a nasimulujeme si rozhovor, kterým se snaží jedni druhé navzájem pochopit. 

Vhodné pro učitele všech stupňů i nepedagogy. 

Ondřej Fafejta

vystudoval učitelství angličtiny a později jednooborovou psychologii. Pracuje jako psychoterapeut a redaktor nakladatelství Portál. Jako vysoce citlivý muž spoluzaložil Institut pro vysokou citlivost. Je ve výcviku metody Budování komunity podle Scotta Pecka, facilituje skupinové sdílení a skupinové rozhovory a rád je součástí komunit. Pravidelně přispívá do časopisu Psychologie Dnes.

Vločka – křehké umění

Andrea Břehovská a Pavel Saal

Máte rádi ruční práce? Rádi tvoříte a vyrábíte? Rádi byste zapojili do běžné výuky něco tvořivého? Máme pro vás několik nápadů, jak tyto myšlenky realizovat. Cílem naší tvořivé dílny je nabídnout několik kreativních výtvarných aktivit, které Vám pomohou zpestřit a zpříjemnit výuku matematiky a dalších přírodovědných předmětů a jinou formou tak poukázat na propojení těchto věd se všedním životem.

Pro společnou kreativní tvorbu využijeme sněhovou vločku a její specifické vlastnosti, které lze matematicky popsat. Budeme se věnovat originalitě struktury, osové souměrnosti, teselaci a základům fraktální geometrie. Možná na vás toto matematické pojetí působí příliš složitě. Nebojte se, půjde především o kreativní činnost s využitím různých materiálů jako jsou provázky, papíry, karton nebo plast. Nedílnou součástí tvoření je relaxace a prožití radosti z vytvořeného díla, proč to také nevyužít? Nabídneme vám inspiraci, kterou využijete s nejmenšími i s náctiletými. Zapojíte jejich ruce a nakonec zjistíte, že se věnujete matematice, tam kde byste to sami nečekali.

Vhodné pro učitele MŠ, 1. a 2. stupně ZŠ, SŠ.

Andrea Břehovská

Andrea je učitelka se zkušenostmi s výukou žáků na druhém stupni základní školy. V současné době pracuje jako odborný lektor v IQlandii. Věnuje se popularizaci matematiky a programům zaměřeným na přírodovědnou tématiku. Má zkušenosti s praktickými a kreativními činnostmi žáků.

Pavel Saal

Pavel je lektor STEAM neformálního vzdělávání s desetiletou zkušeností. V libereckém science centru iQLANDIA vede fyzikální a chemické programy a podílí se na jejich vývoji. Po absolvování kurzu se zaměřuje také na dezinformace a mediální gramotnost. Mimo teorie se pohybuje i v moderní dílně, kde se věnuje především 3D tisku a kreslení ve vektorech, které využívá pří výrobě pomůcek i při výuce žáků.

Posilování psychické odolnosti žáků

Ivana Šircová a Martin Čapek, Projekt Odyssea, z.s.


Účastníci si vyzkouší přístupy a metody OSV, které vedou k růstu zdravé sebedůvěry a rozvíjejí sebevědomí žáků. Budou mít příležitost zhodnotit možné přínosy vyzkoušených metod pro práci se žáky v jejich konkrétní praxi.

Radostné prožitky a konstruktivní spolupráci ve vstřícné a přátelské atmosféře.

Vhodné pro učitele MŠ, 1. a 2. stupně ZŠ, SŠ.

Ivana Šircová

Narodila jsem se na jaře roku 1966 v Českém Brodě. Profesně jsem se věnovala environmentální výchově v Pražském ekologickém centru, komunikaci, dramatické výchově a pobytu v přírodě na VŠTVS Palestra, prevenci rizikového chování žáků v ZŠ Hovorčovice. Moje lektoření v Odyssee začalo rokem 2006. Dětem i dospělým se věnuji stále, pracovně - osobnostnímu rozvoji, i ve volném čase - v indiánském kmeni.

V přírodě nacházím svobodu. Kdykoli jsem venku, nevycházím z úžasu. Na první sníh si musím sáhnout, až mě zastudí...

Zážitkem je pro mě můj život. Dosud se nic nevyrovnalo pocitu, který jsem zažila dvakrát po narození mých dětí. Radost mám vždy ze setkání s blízkými lidmi, ze spolupráce s nadšenými učiteli, když vidím hrát si malé děti... Skvělé je, když se na mě někdo usměje.

Martin Čapek

Bc. Martin Čapek - Indi  vystudoval obor sportovní a volnočasový pedagog na VŠTVS Palestra v Praze. Je školitelem první pomoci a lektorem občanského sdružení Projekt Odyssea. Působí také ve sdružení Liga lesní moudrosti a roku 1990, po obnovení LLM, se stal Martin Čapek - Indi jeho ohnivcem. 

V Odyssee se mi líbí pestrá práce. Je náročná s jasně viditelnými výsledky. Umožňuje vést lidi k pozitivním změnám. Tým spolupracovníků, na které se dá spolehnout i při těch nejnáročnějších pracovních situacích. Jako woodcrafter se snažím být co nejčastěji v přírodě a tábořit s přáteli.